«Παιδικός Σταθμός ή Νηπιαγωγείο;»

Τα χρόνια του Νηπιαγωγείου είναι όμορφα, δημιουργικά και, ταυτόχρονα, πολύ σημαντικά. Σε αυτή την ηλικία μπαίνουν τα θεμέλια για την αυριανή πρόοδο του παιδιού. Το Προνηπιαγωγείο και το Νηπιαγωγείο είναι κεφάλαια δημιουργικού παιχνιδιού, με χαρούμενες στιγμές, καινούργιους φίλους, μουσική, χρώματα και γέλια. Περιλαμβάνουν, όμως, και τη σημαντική προετοιμασία για το Δημοτικό.

Ενώ, λοιπόν, παλιότερα η σχολική πορεία των παιδιών ξεκινούσε στην Α’ Δημοτικού, τώρα πια, υποχρεωτικά αρχίζει στο Προνήπιο, στην ηλικία των 4 ετών. Έτσι, τα παιδιά δεν πηγαίνουν απλά στον παιδικό σταθμό, αλλά ξεκινούν τη διετή φοίτηση στο Νηπιαγωγείο, που τα ετοιμάζει για τη μετάβαση στην επόμενη βαθμίδα. 

Για πολλά χρόνια οι έννοιες «παιδικός σταθμός» και «νηπιαγωγείο» ήταν συνυφασμένες και, για πολλούς, σχεδόν ταυτόσημες. Οι σύγχρονες εκπαιδευτικές απαιτήσεις, όμως, επέβαλλαν τον διαχωρισμό όχι μόνο τυπικά, αλλά και ουσιαστικά. Εδώ και λίγα χρόνια, το Νηπιαγωγείο αποτελεί έναν διετή κύκλο που είναι τμήμα της πρωτοβάθμιας υποχρεωτικής εκπαίδευσης και όχι της προσχολικής εκπαίδευσης.

Τι άλλαξε στο Νηπιαγωγείο και γιατί

Οι ανάγκες της εκπαίδευσης αλλάζουν συνεχώς. Στο πλαίσιο αυτό, το αναλυτικό πρόγραμμα του Δημοτικού σχολείου άλλαξε ριζικά πριν από κάποια χρόνια. Ένα μεγάλο κομμάτι των διδακτικών στόχων που είχε η Α’ Δημοτικού, μετατέθηκε στα δύο χρόνια του Νηπιαγωγείου.

Με τον γνώμονα αυτό, η Πολιτεία θέσπισε τον θεσμό του υποχρεωτικού Νηπιαγωγείου: κάθε παιδί που εγγράφεται στην Α’ Δημοτικού, πρέπει να έχει ολοκληρώσει τη φοίτησή του στον διετή κύκλο του Νηπιαγωγείου. Αποτέλεσμα είναι το ίδιο το πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου να έχει μεταβληθεί. Ο πρώτος χρόνος του, (δηλαδή παιδιά ηλικίας τεσσάρων ετών), περιλαμβάνει ασκήσεις πρώιμης γραφής, ανάγνωσης και αριθμούς. Ο δεύτερος χρόνος του, (δηλαδή παιδιά ηλικίας πέντε ετών), περιλαμβάνει κανονικές ασκήσεις ανάγνωσης, γραφής και αριθμητικής. Όλα αυτά, βέβαια, γίνονται μέσα στο διαθεματικό πλαίσιο δραστηριοτήτων (project) και με πολύ δημιουργικό παιχνίδι. 

7913_edit-compressor

Οι αλλαγές αυτές, δημιούργησαν μια νέα ανάγκη: να εμπλακεί το νηπιαγωγείο στην εκπαιδευτική διαδικασία, όχι ως απλός προθάλαμος του σχολείου, αλλά ως οργανικό κομμάτι του. Χρειάστηκε, επομένως, το πρόγραμμά του να προσαρμοστεί σε τελείως διαφορετικές απαιτήσεις.

Τι σημαίνει αυτό για τα παιδιά;

Αρκετοί γονείς αναρωτιούνται τι σημαίνει αυτή η αλλαγή για τα παιδιά τους. Αν τα πιέζει περισσότερο. Αν τα φορτώνει με άγχος και τα βάζει νωρίς σε μία απαιτητική εκπαιδευτική διαδικασία.

Η απάντηση είναι πως όλα εξαρτώνται από τη μεθοδολογία του εκπαιδευτικού οργανισμού. Ένα πρόγραμμα που περιλαμβάνει παιχνίδι, δημιουργικές δραστηριότητες, πείραμα και εξερεύνηση, όχι μόνο δεν πιέζει τα παιδιά, αλλά αντιθέτως, προσελκύει το ενδιαφέρον τους. Τα βοηθά να εξελιχθούν. Να πηγαίνουν κάθε μέρα με κέφι και προσμονή στο σχολείο.

Στην πράξη, το γεγονός ότι το Νηπιαγωγείο απέκτησε κανονικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα, σημαίνει ότι αναβαθμίστηκε. Επίσης, υπάρχουν κτηριακές προδιαγραφές και υλικοτεχνική υποδομή που να μπορεί να υποστηρίξει την εκπαιδευτική διαδικασία. Και, ακόμα σημαντικότερο, είναι πως το πρόγραμμα αναλαμβάνουν εκπαιδευτικοί με παιδαγωγική και επιστημονική κατάρτιση. Αυτή η αναβάθμιση του Νηπιαγωγείου και η σύνδεσή του με το Δημοτικό, βοηθά τα παιδιά να εξελίξουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους. Και αντιστρόφως, δίνει την ευκαιρία στα Νηπιαγωγεία να εμπλουτίσουν το πρόγραμμά τους σε αρκετούς τομείς:

Ανάπτυξη Προφορικού και Γραπτού λόγου

Μέσα από τη διαθεματική προσέγγιση της γνώσης, δηλαδή μέσα από ενδιαφέροντα Project, τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τα γράμματα και τις συλλαβές. Μαθαίνουν να περιγράφουν, να συμμετέχουν σε συζητήσεις, να ακούν, να γράφουν και να διαβάζουν. 

Μαθηματικά

Από μικρή ηλικία τα παιδιά μαθαίνουν να αναγνωρίζουν τους αριθμούς. Μέσα από βιωματικά παιχνίδια στις γωνιές της τάξης, στο διάλειμμα, στον υπολογιστή κατακτούν τις έννοιες της πρόσθεσης και της αφαίρεσης. Παίζοντας ελεύθερα στην τάξη ή συμπληρώνοντας εργασίες κατανοούν σύνολα, υποσύνολα, ομαδοποιήσεις, χωροχρονικές έννοιες.

Φυσικές Επιστήμες

Τα παιδιά όταν ασχολούνται με τον φυσικό κόσμο εμπλέκονται σε καταστάσεις που τους κινούν την περιέργεια. Μέσα από πειράματα, δοκιμάζουν, ελέγχουν, επαληθεύουν και μαθαίνουν για φαινόμενα, όπως η τριβή, μαγνητισμός, βαρύτητα, τήξη, πήξη, διαλυτότητα, πυκνότητα κ.ά. 

Ξένες Γλώσσες

Τα παιδιά βρίσκονται στην κατάλληλη ηλικία για να έρθουν σε πρώτη επαφή με μία ξένη γλώσσα. Ακούν, μιλούν, τραγουδούν, χορεύουν. Κάνουν κατασκευές και παίζουν κουκλοθέατρο. Ουσιαστικά, μέσα από το παιχνίδι, θέτουν τις πρώτες βάσεις για την εκμάθηση της πρώτης ξένης γλώσσας.

Εικαστικά

Πινέλα, χαρτόνια, χρώματα, πηλός και πολλά άλλα υλικά χρησιμοποιούνται στο αγαπημένο μάθημα των παιδιών, τα καλλιτεχνικά. Μέσα από τις κατασκευές, τα νήπια αναπτύσσουν τη φαντασία τους καθώς και τη δεξιότητα της λεπτής κινητικότητας. Εξερευνούν το σχήμα, την υφή των αντικειμένων που χρησιμοποιούν και πειραματίζονται.

Μουσική

Πολλά τραγούδια με τη συνοδεία πιάνου, επαφή με κρουστά οργανάκια καθώς και παιχνιδοτράγουδα συνθέτουν το μάθημα της μουσικής. Τα παιδιά ανακαλύπτουν το τραγούδι ως μέσο έκφρασης, εξασκούν την ακοή τους και μαθαίνουν να ανταποκρίνονται σε διαφορετικούς ρυθμούς.

Κινητική Αγωγή

Από τους πρώτους μήνες της ζωής τους τα παιδιά αρχίζουν να κινούνται. Καθώς μεγαλώνουν αναπτύσσονται οι κινητικές τους δεξιότητες. Το μάθημα της κινητικής αγωγής δίνει έμφαση στη βελτίωση της σωματικής ικανότητας, αλλά και την ευκαιρία για να γνωρίσουν διάφορα αθλήματα.

Περιβαλλοντική Αγωγή

Τα νήπια ενθαρρύνονται να υιοθετούν στάσεις απέναντι στο περιβάλλον που θα τους βοηθήσουν να αποκτήσουν οικολογική συνείδηση. Είτε στις εγκαταστάσεις του Νηπιαγωγείου όταν υπάρχει δυνατότητα είτε σε εκπαιδευτικές επισκέψεις, τα παιδιά έρχονται οργανωμένα σε επαφή με τη φύση. Μπορούν να συμμετέχουν οργανωμένα σε δραστηριότητες, όπως το λιομάζωμα, ο λαχανόκηπος, η ανακύκλωση, το φύτεμα λουλουδιών.

8287_edit-compressor

Τεχνολογία

Με προσεκτικά βήματα, μπορεί ένα μικρό παιδί να αντιληφθεί ότι κάθε τεχνολογικό επίτευγμα είναι ένα εργαλείο για αναζητήσεις και πειραματισμό. Ηλεκτρονικός υπολογιστής, smartboard, 3D εκτυπωτής, υλικά stem είναι μερικά από τα μέσα που μπορούν να χρησιμοποιούν οι εκπαιδευτικοί.

Θεατρικό Παιχνίδι

Τα παιδιά μέσα από το θέατρο βελτιώνουν τις κινητικές τους και εκφραστικές τους δεξιότητες. Επεξεργάζονται και οικειοποιούνται έννοιες όπως η ομαδικότητα και η συνεργασία. Παιχνίδια ρυθμού και συγκέντρωσης, δραματοποιήσεις ιστοριών είναι ορισμένες από τις δραστηριότητες του μαθήματος.
 

Μάθετε για το Νηπιαγωγείο μας

Κατηγορίες: Νηπιαγωγείο
Πρέπει να συνδεθείτε για να σχολιάσετε
Κατηγορίες
  • Πρόσφατα
  • Δημοφιλή
  • Ετικέτες