I - Όραμα και στόχοι
Πρωταρχική επιλογή του σχολείου μας είναι να εμπνεύσουμε τους μαθητές μας προκειμένου να κατακτούν τη γνώση δημιουργικά, με καινοτόμους τρόπους, βήμα βήμα και με συνεχή διάθεση για μάθηση. Το όραμά των εκπαιδευτικών του ΠΑΛΛΑΔΙΟΥ στα φιλολογικά μαθήματα είναι να τονιστεί η διαχρονική αξία της ελληνικής γλώσσας, με πρωτότυπες μεθόδους μάθησης και βέβαια, όλη αυτή η εμπειρία να βιώνεται μέσα από ευχάριστες καθημερινές στιγμές στο σχολείο, αλλά κι έξω από αυτό, ώστε η μεταγνωστική διαδικασία να είναι αποτελεσματική.
Έτσι, στα μαθήματα της ελληνικής γλώσσας -αρχαία και νεοελληνική γλώσσα, λογοτεχνία, ιστορία- στρατηγική μας αποτελεί η εμπλοκή των μαθητών στο "παιχνίδι" που αποτελεί η ίδια η γλώσσα μας ανά τους αιώνες, όπως και στους τρόπους με τους οποίους οι μαθητές θα τη γνωρίσουν και θα την εξελίξουν, με κριτική σκέψη, ανοιχτό πνεύμα, χωρίς τη στείρα απομνημόνευση που "στραγγαλίζει" τη διάθεση για πρόσκτηση και εμπέδωση της γνώσης.
Στόχοι μας είναι:
- - Να γνωρίσουν οι μαθητές την εξέλιξη της ελληνικής γλώσσας από την αρχαιότητα ως σήμερα μέσα από λεξιλογικά παιχνίδια.
- - Να συνειδητοποιήσουν τη σύνδεση της ελληνικής γλώσσας με άλλες γλώσσες και πως τελικά, είναι ένας ζωντανός οργανισμός.
- - Να καλλιεργήσουν τις δεξιότητές τους αναζητώντας και ερμηνεύοντας δημιουργικά φράσεις, γεγονότα.
Ειδικότερα,
- - Να κατανοήσουν τη λογοτεχνία μέσα από διαδραστικά παιχνίδια, τη μουσική και τις εικαστικές τέχνες, προκειμένου να βιώσουν την αξία ενός έργου με έμπνευση κι όχι με ψυχρή ανάγνωση, άρα «στείρα» ερμηνεία.
- - Να αντιληφθούν την αξία της ιστορίας μέσα από παράλληλα ιστορικά γεγονότα, χρονογραμμές και παρατήρηση που οξύνουν την κρίση, ώστε να ερμηνεύουν και να θέτουν προβληματισμούς για τα εκάστοτε ιστορικά θέματα.
II - Περιγραφή Έργου
- - Οι μαθητές σε συνδυασμό με τα σχολικά εγχειρίδια συμβουλεύονται καθημερινά τις ταμπλέτες τους (iPads) με ενσωματωμένο υλικό στο κάθε μάθημα για την περαιτέρω εμβάθυνση στο συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο.
- - Για την εξοικείωση και τον εμπλουτισμό της έκφρασής τους, μελετούν λογοτεχνικά βιβλία και λαμβάνουν μέρος σε πανελλήνιους λογοτεχνικούς διαγωνισμούς φιλαναγνωσίας, προκειμένου να γνωρίσουν ολοκληρωμένα έναν συγγραφέα, δηλαδή, τον τρόπο γραφής, τις επιρροές και τον χαρακτήρα του. Σε αυτό συντελούν, βέβαια, και οι επισκέψεις μας σε εκδοτικούς οίκους, π.χ. σε πρόσφατη επίσκεψή μας σε μεγάλο εκδοτικό οίκο, οι μαθητές συνομίλησαν με τη συγγραφέα αστυνομικού μυθιστορήματος και δημιούργησαν ιστορίες με ένα πολύ ενδιαφέρον διαδραστικό παιχνίδι.
- - Οι μαθητές, ομαδοσυνεργατικά, οργανώνουν αφιερώματα σε συγγραφείς - ποιητές, σε εμπνευσμένες και πρωτότυπες δημιουργικές εργασίες. Για παράδειγμα, με αφορμή τα 60 χρόνια από τον θάνατο του Νίκου Καζαντζάκη, μελέτησαν κάποιες από τις ιστορικές φράσεις του μεγάλου δημιουργού, επενδύοντας τις ερμηνείες τους με φωτογραφικό υλικό από τη ζωή του και μουσική με ένα αποτέλεσμα άκρως εντυπωσιακό.
IIΙ - Εξειδικευμένη τεχνογνωσία – Καινοτομία
- - Εκπαιδευτικοί και μαθητές είμαστε συντονισμένοι μέσω των iPads σε μια κοινή ομάδα, ώστε να ανταλλάσσουμε απορίες, προτάσεις, και οι μαθητές να νιώθουν την ασφάλεια της διαχείρισης των καθηκόντων τους.
- - Όλα τα μαθήματα είναι εμπλουτιμένα με ψηφιοποιημένο υλικό, ποικιλία ασκήσεων, βίντεο, διαδραστικές εφαρμογές. Δηλαδή, κάθε γνωστικό αντικείμενο συνοδεύεται από σημειώσεις ( iTunes U), που εξελίσσουν και κινητοποιούν τη σκέψη του κάθε μαθητή.
- - Στα αρχαία ελληνικά, οι μαθητές προσεγγίζουν τα κείμενα με τη συνδρομή της τεχνολογίας, που μετατρέπει τη γνώση σε παιχνίδι, όπως ήταν η κατασκευή του δόρατος της θεάς Αθηνάς με τον 3D Printer του σχολείου μας.
- - Το μάθημα της λογοτεχνίας γίνεται με εναλλακτικούς τρόπους, ώστε οι μαθητές να εμπνέονται και να δημιουργούν παρουσιάσεις με τη συνδρομή της τεχνολογίας. Επιπλέον, οργανώνονται επισκέψεις σε χώρους, όπως, στον πολυχώρο "Λόγου παίγνιον", όπου οι μαθητές γνώρισαν τον ποιητή Οδυσσέα Ελύτη μέσα από τους ζωγραφικούς του πίνακες και τη μουσική επένδυση των στίχων του και τον προσέγγισαν, έτσι, βιωματικά.
- - Στο μάθημα της ιστορίας γνωρίζουν τα ιστορικά γεγονότα μέσα από το iBook που έχουμε επιμεληθεί, εμπλουτισμένο με χρονογραμμές και bookwidgets, δηλαδή, ερωτήματα κλειστού τύπου και ποικιλία διαδραστικών ασκήσεων για την πλήρη εμπέδωση της γνώσης.
- - Επιπλέον, τα ίδια τα παιδιά προετοιμάζουν το ιστορικό πλαίσιο των διαφόρων επισκέψεών μας. Για παράδειγμα, στην εκδρομή μας στα Καλάβρυτα, συνεργάστηκαν, προκειμένου να ετοιμάσουν μία πλήρη παρουσίαση για κάθε τόπο που επισκεφτήκαμε. Έτσι, το μουσείο ολοκαυτώματος ήταν "ολοζώντανο" μπροστά μας σε μία ολοκληρωμένη εργασία, με βίντεο, φωτογραφικό υλικό, ομιλίες και ιστορικά στοιχεία, πολύ πριν μας ενημερώσει ο αρμόδιος ξεναγός του μουσείου. Αποτέλεσμα ήταν οι μαθητές να νιώθουν ενεργά μέλη μιας μορφωτικής διαδικασίας, παράλληλα με τις ευχάριστες στιγμές της σχολικής εκδρομής.
IV - Προκλήσεις - Εμπόδια
- - Για τους γονείς είναι πάντα μια εμπειρία - πρόκληση η χρήση των iPads, ως εργαλείο συνοδευτικό εμπέδωσης και εμβάθυνσης στη γνώση, με την προστασία πάντα από την πολύωρη ενασχόλησή τους με αυτό, λόγω του φόβου τους για τους κινδύνους που εγκυμονεί η χρήση των υπολογιστών.
- - Για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες -όπως δυσλεξία, δυσορθογραφία- η παρουσίαση εργασιών μέσω των iPads δίνει τη δυνατότητα να νιώθουν πιο δημιουργικά, να μην αποκλείονται από την ομάδα αλλά να αναπτύσσουν συνεργατικό πνεύμα κατακτώντας τη γνώση ευχάριστα και με αισιόδοξη διάθεση για μάθηση.
V - Συμπερασματικά
Εν κατακλείδι, στα γλωσσικά μαθήματα, οι μαθητές συναγωνίζονται σε προθυμία για οτιδήποτε συμμετοχικό, εντός αλλά και εκτός σχολείου, βελτιώνουν την έκφρασή τους, νιώθουν συχνά ότι αγγίζουν σε βάθος τη μαγεία της λογοτεχνίας και αντιλαμβάνονται ότι η ιστορία είναι κάτι ζωντανό και εξελίξιμο. Συνεπώς, οι καίριοι στόχοι του σχολείου μας - καινοτομία, εξωστρέφεια, αριστεία - θεωρούμε ότι επιτυγχάνονται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.